S. 4 jaar

      Geen reacties op S. 4 jaar

S.’s eerste volledige schoolweek zit erop en ze heeft het ontzettend goed gedaan. Soms merkten we wel dat ze net wat vermoeider was dan normaal, maar over het algemeen was ze erg enthousiast, en het opstaan ’s ochtends gaat tot nu toe ook behoorlijk goed. Eigenlijk best relaxed, als ik haar weg heb gebracht op de fiets is het pas half 9, dan heb je echt nog een lekker lange dag voor je liggen. We moeten allemaal wennen aan dit nieuwe ritme, dat wel. Ook gewoon met wanneer je dan weg moet om op een goede tijd haar op te halen. Ik wil natuurlijk niet te laat zijn, zeker niet in die eerste week, maar nu ben ik steeds als allereerste, dat is ook wat overdreven.
De schooldirectrice had tegen N. gezegd: ‘Wat doet die S. het al goed hè’, dus N. zweefde zo ongeveer naar huis. Ze had wel direct al haar hoofd gestoten aan de poppenkast waardoor ze een hele buil had, maar goed, dan leren ze ook meteen die kant van S. kennen. Verder zijn ze vooral waanzinnig druk met Sinterklaas. ‘Doen jullie ook wel eens iets wat niet met Sinterklaas te maken heeft?’ vroeg ik op een gegeven moment. Was niet zo. En dan maar zeggen dat de kinderen zo veel Sinterklaasspanning hebben hè, hoe denk je dat dat komt? Er logeren zelfs twee Pieten op school, S. heeft een nachthemd meegenomen en dat hangt daar nu aan de waslijn. Verder vond ze het volgens de juf nog wat moeilijk om buiten te spelen, maar ik denk zelf dat dat wel meevalt en dat ze ook gewoon aan het kijken is wat de andere kinderen aan het doen zijn en daar oké mee is. En ze heeft al lekker in de huishoek gespeeld, zich als Sinterklaas verkleed, gestempeld, gekleid enzovoorts. We zijn echt zo ontzettend trots op haar!

S.’s tweede schoolweek verliep iets moeizamer. Op maandag had ze voor het eerst gym en is ze in paniek geraakt toen ze na afloop haar kleren niet meer kon vinden, en op vrijdag had ze twee plasongelukjes. Afgelopen dinsdag had ze nog eens 2x in haar broek geplast, dus kreeg ik een enorme berg was mee, waar ik behoorlijk chagrijnig van werd. Toch geprobeerd rustig te blijven (wat niet echt lukte toen ze thuis wéér te laat bij de wc was…) en wat bleek: ze gaat op school liever niet naar de wc als het daar ‘een rotzooitje’ is. Soms liggen er papiertjes, bijvoorbeeld. Ik heb geprobeerd om echt samen naar oplossingen te zoeken, in plaats van haar met ongevraagd advies te bombarderen, en zo kwamen we erop uit dat ze een volgende keer als het bij de eerste deur, de tweede deur en de ‘driede’ deur een rotzooitje is ze naar de juf zou kunnen gaan om te zeggen: ‘Juf, ik moet naar de wc maar het is daar een rotzooitje en dat vind ik vervelend.’ Woensdag en donderdag gingen goed, maar toen was er ook steeds nog wel een wc over waar het geen rotzooitje was. Vandaag was ook goed gegaan, dus ik veronderstelde dat dat dit keer ook was, maar toen vertelde S. dat het wél overal een rotzooitje was geweest, maar dat ze toen gewoon over een papiertje heen gestapt was en dat het niet aan haar schoen was blijven zitten. Ik was echt supersupersupertrots op haar!
Later zei ze ook nog dat ze precies toen ze ‘Sint swingt’ gingen dansen voor Sinterklaas naar de wc had gemoeten, en dat de juf dat toen op pauze had gezet. ‘Moesten alle kindjes toen wachten op jou?’ vroeg ik. En dat was zo. Ik geloof niet dat ze dat heel bijzonder vond of zo, dat inlevingsvermogen heeft mijn lieve kleuter dan nog weer net niet.

Ik: ‘Ik heb zo’n zin in de kerstvakantie!’
S.: ‘Ik ook! … Mag ik dan naar school?’

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *